Nuffnang Ads

Saturday, June 1, 2013

SIHAT ITU NIKMAT YG PALING BERHARGA



ASSALAMUALAIKUM…

Sahabat Pelawat yg saya hormati ..terima kasih di atas kesudian kalian meluangkan masa membaca tulisan saya ini..

Sihatkah anda hari ini?
Bagaimana dengan ahli keluarga anda…suami, isteri, anak, mak, ayah , adik, abang , kakak…sihat kah mereka…?

Alhamdulillah…syukur sgt, setelah sebulan anakanda Yaya menamatkan kimo intensif, rasa seperti baru hidup semula selepas tidur yg lama…

apa tidaknya??PENGALAMAN  BESAR menemani anak yg sakit menerima rawatan di wad selama 8 bulan sangat berharga, dan tidak akan dilupakan sampai bila-bila…daripada pengalaman ini lah, saya belajar menghargai nikmat sihat sebelum sakit…hidup sebelum mati…jua menyaksikan detik kematian seorang insan di depan mata di dalam  pangkuan..

Apalah ertinya diri berharta bila sakit menduga..? semua sama sahaja..sakit tidak menimpa org miskin..bahkan jua yg kaya tidak terkecuali diujiNya…

Bila sakit..selera terbantut, serba serbi tak kena, tidak selesa, terpaksa berpantang demi meraih sihat kembali menjegah usia…pendek kata nikmat hidup dicatu utk sementara..namun usaha demi usaha dilakukan menggamit penyelesaian yg ampuh demi melawan peyakit yg menimpa…semuanya menuntut pengorbanan yg bukan sedikit.

Ya…itulah  yg saya fikirkan bila diuji anak sakit kronik…(Alhamdulillah….skrg rasanye mcm dah tak kronik…dah..Allah bagi penyakit..Allah turunkan penawar..Alhamdulillah.)

Di sini saya nak kongsikan  kisah menjaga anak di hospital..sepanjang di wad..antara agenda utama ialah makan 4 kali sehari..and..its FREE…hihihi..tapi yg makannya saya..bukan anak..sebabnya????Anak tak ada selera dengan MENU HOSPITAL, kerana sentiasa dihibur  dengan makanan di atas permintaan demi memenuhi selera org tengah kimo..tp saya???? TERPAKSA DAN RELA makan demi kelangsungan tenaga utk terus berjaga dan berjaga membelai dan memenuhi kehendak anak tercinta. Akibatnya…BERAT BADAN NAIK hari demi hari..daripada 46 kg menjadi 57 kg..pon begitu tidak berakhir di situ…akibat MAKAN tak menentu, kurang serat dan nutrisi yg seimbang…SEMBELIT pula datang tanpa  diundang..siksa betul bila nyahtinja hanya berlaku 2 minggu sekali...SERIUSSSSSSSS toksin bermaharajalela dlm badan..angin satu badan menyerang…dan MIGRAIN pon bertandang…Konklusinya, bukan hanya anak yg sakit..ibunya juga terlibat sama…

Tatkala itu, memang saya sangat menitik beratkan hal kesihatan…kerana bimbang mudharat ini- sekiranya dibiarkan berterusan boleh mengundang MALANG...siapa yg nak jaga anak ini...jika ibunya tak berdaya lagi???? Bapanya seharian kerja mencari sesuap nasi utk kami sekeluarga..


Oh NIKMATNYA KESIHATAN…tak terbayar dek wang …hanya Allah YG TAHU BETAPA SAYA BERSYUKUR DENGAN NIKMAT SIHAT YG MASIH LAGI DIPINJAMKAN….

Saya doakan sahabat pelawat dan keluarga juga sentiasa sihat dan dilindunginya..Ameen.

 

Ikuti entri seterusnya…AIR: ASAS KESIHATAN TUBUH BADAN

No comments:

Post a Comment